Ieder jaar stijgt het social media gebruik weer. Jongeren maar ook ouderen maken er gebruik van. Instagram maar ook alle andere social media kanalen zijn een goedkope manier van marketing inzetten om vervolgens je doelgroep te kunnen bereiken.
Groot bereik
Je wil natuurlijk dat je doelgroep zo goed mogelijk bereikt wordt en daarom is Instagram een goede oplossing. Met Instagram heb al een groter bereik dan dat je met een flyer op straat zal hebben. Steeds meer mensen zitten op Instagram en daardoor is de kans ook groter dat je je doelgroep bereikt. Instagram heeft in Nederland 4,1 miljoen volgers waar 2,1 miljoen dagelijks actief zijn. Toch zijn de jongeren nog het actiefst op Instagram.
Wat kan je ermee?
Met Instagram zijn er vele mogelijkheden als consument maar ook als bedrijf zijnde. Je kan een Instagram pagina zo instellen dat het als een bedrijfspagina wordt gezien. Met een bedrijfspagina kan je je resultaten meten van de mensen die je post hebben gezien, gedeeld en/of opgeslagen hebben. Je kan zien of mannen of vrouwen je post eerder bekijken. Je kan zien of ze jou bedrijf al volgen of ze de post in de zoekresultaten hebben gevonden. Zo weet je of er dingen aangepast moeten worden om meer likes te krijgen. Ook met Instagram kan je promoten door middel van adverteren. Het werkt eigenlijk precies hetzelfde als Facebook aangezien deze 2 social media kanalen gekoppeld zijn aan elkaar. Je kan zo specifiek mogelijk je doelgroep bereiken door het te filteren.
Zorg voor interessante posts
Je volgers en potentiele volgers zitten niet te wachten op een saaie foto of video wat ze voorbij zien komen. Ze scrollen dan zeker door naar de volgende post. Zorg daarom als bedrijf dat je goed inspeelt op je doelgroep door relevante en interessante informatie te tonen, dan praat je dus ook over de content die je schrijft die vervolgens aansluiten op je foto en/of video.
Uitproberen
Als je dan toch besluit om Instagram in te zetten, ga het uitproberen, kijk wat wel of niet werkt voor jou bedrijf en uiteindelijk kom je er wel! Er zijn natuurlijk ook andere social media kanalen zoals Facebook waar je je doelgroep zou kunnen bereiken. Kijk wat het beste bij jou bedrijf en je doelgroep past.