Zodra jij bedrijf wil gaan promoten ben je natuurlijk bezig met welke kanalen je moet gebruiken en op welke manier. Wat ga je communiceren? Maar er is altijd een ding wat een heel belangrijk onderdeel is van je bedrijf promoten. Je doelgroep vaststellen! Zonder doelgroep kom je niet zo ver.
Specificeren
Voor wie maakt jij jouw product of voor wie lever jij een dienst? Zijn de consumenten in de regio? Zijn zij ouder dan 30? Om welke niche gaat het? Wat zijn de interesses? Er komen veel aspecten bij kijken.
Segmenteer de markt
Je deelt de markt op in specifieke groepen. Richt je je op mannen of vrouwen, ouderen of jongeren, middenklassen, een provincie of het hele land? Segmenteren is een belangrijk deel van je doelgroep bepalen. Je kunt daarbij denken aan opleiding, woonplaats, geloof en sociaal-economische achtergrond.
Communicatie
Zodra je de doelgroep hebt vastgesteld, ga je onderzoeken waar de doelgroep te vinden is. Zijn ze actief op social media en welke kanalen zijn dat dan? Zijn de via te telefoon te bereiken of juist via Tablet? Rond welke tijdstippen zijn ze te bereiken? Welke kanalen zijn geschikt voor jou promotie?
Houdt ook rekening met de interesses van de doelgroep. Door de interesses vast te stellen weet je ook beter op welke kanalen ze te vinden zijn. Is jou doelgroep meer bezig met het bedrijfsleven en een netwerk opbouwen? Dan zou je het beste op LinkedIn kunnen targetten.
Wat ga je communiceren?
Welke spreektaal ga je gebruiken in de communicatie? Zakelijke spreektaal of een wat persoonlijkere spreektaal? Dat ligt helemaal aan welke doelgroep je target. Stel vragen aan je doelgroep, laat weten wat je wil communiceren, ben direct maar niet te direct. Laat ze mee gaan in jou verhaal en activeer een respons bij de doelgroep.
Zo zijn er nog veel meer aspecten hoe jij jou doelgroep vast kan stellen. Ga op onderzoek uit. Kijk goed waar je op target, wat belangrijk is voor jou doelgroep en jouw bedrijf.