Online

ZZP-er? Profileer je goed online!

Als ZZP-er ben je volledig afhankelijk van het aantal opdrachten dat je binnensleept. Daarom is het belangrijk dat je jezelf online goed profileert. Logisch toch? Maar, je moet niet alleen zichtbaar zijn, het is ook belangrijk dat je beseft dat je privé posts op sociale media waarschijnlijk ook gemonitord worden door potentiële klanten. Dat is iets waar veelal niet bij stil gestaan wordt!

Online identiteit maakt groot verschil

Veel zelfstandigen zonder personeel beseffen meestal niet dat, wanneer er een ZPP-er gekozen moet worden, de meeste ondernemers eerst online informatie checken en deze informatie ook mee laten wegen bij de keuze. Zo kunnen jouw privé posts op Facebook, Twitter of ergens anders er zomaar aan bijdragen dat je opdrachten misloopt, of juist niet. Je online identiteit heeft, zowel privé als zakelijk, dus een grote invloed op het zakelijk vlak!
Is dit een ‘eye-opener’ voor je, dan is het tijd om actie te ondernemen! Het is essentieel om je online te onderscheiden, zodat ondernemers voor jou zullen kiezen wanneer ze je online profielen bekijken.

Verander je online identiteit

Maar, hoe doe je dat? Hoe kun je nou zorgen dat je wél een goede indruk maakt? Allereerst is het belangrijk om ook online je werk en privé zo goed mogelijk gescheiden te houden. Dat doe je in ieder geval door je privé media ook echt op privé te zetten via de instellingen van betreffend medium. Deze veiligheidsmaatregel is niet waterdicht, maar in veel gevallen wel afdoende.
Verder is het zaak om te zorgen dat je als ZZP-er goed zichtbaar bent online. Dit doe je door simpelweg veel online aanwezig te zijn. Bijvoorbeeld door een goede website op te zetten en veel te bloggen. Maar ook door positieve reviews te genereren en gebruik te maken van de sociale media door bijvoorbeeld een Facebookpagina en een account op Linkedin aan te maken.
Kortom, maak jezelf zichtbaar en zorg dat de spreekwoordelijke ‘eerste indruk’ een goede is!

Geschreven door