Markt

CASE: De rol van de groothandel in de distributieketen

Horeca groothandel

Horeca groothandel

In dit onderdeel van de website leggen we graag wat basisprincipes uit van het bedrijfsleven. In dit geval leggen we de rol uit van de groothandel tijdens het inkoopproces van bedrijven en de algemene distributieketen. Als voorbeeld zullen we telkens de horeca groothandel aandragen, om een en ander duidelijker uit te leggen.

Introductie in de distributieketen – horeca groothandel

Een distributieketen is de keten van alle bedrijven die tussen een producent en een consument zitten. Voordat de consument lekker zit te genieten van zijn forel zijn er behoorlijk wat stappen geweest tussen de visser en de consument. Vervoer, koeling, tussenhandels, al deze stappen maken deel uit van de distributieketen. Omdat forel vergankelijk is, zullen we in dit geval iets gemakkelijkere producten kiezen. In het geval van de horeca kan dan bijvoorbeeld gedacht worden aan horeca meubilair, horeca kleding of horeca koelingen. Wat zijn nu de voor- en nadelen van een tussenhandel voor de betreffende horeca onderneming in vergelijking met het inkopen bij een fabrikant?

horeca groothandel
Elke pan moet ingekocht worden in de keuken!

Nadelen van het inkopen bij een horeca groothandel

Je kunt je voorstellen, dat als er meer bedrijven tussenkomen, dat de prijs hoger wordt. Immers, elk bedrijf in de schakel moet geld verdienen aan de transacties. Het inkopen bij een fabrikant is dus vaak goedkoper dan bij een horeca groothandel. Vaak kunnen er met een fabrikant ook prijsafspraken gemaakt worden. Een nadeel van het inkopen bij een fabrikant is dat dit vaak met grote hoeveelheden moet. De fabrikant is immers vooral gemaakt om groots te produceren en dit zo snel mogelijk weer uit het magazijn te krijgen, dat kost immers geld.

Voordelen van inkopen bij een horeca groothandel

De horeca groothandel is wel bedoeld voor zulke handel. Vaak heeft de groothandel ene prijsvoordeel bij de inkoop bedongen. Je hoeft deze afspraken dan zelf niet meer met de fabrikant te maken. Bovendien is de keuze tussen de merken vaak groter bij de horeca groothandel. Vaak hangt het dus van de grootte van een onderneming af, wat de verstandigste beslissing is.

Geschreven door